Pivovar Rychtář mění po dvou desetiletích zásadně vzhled etiket

Pivovar Rychtář mění po dvou desetiletích zásadně
vzhled svých etiket

2.12.2014 – Pivo Rychtář právě v těchto dnech dostává téměř po dvou desetiletích novou podobu etiket na lahvovém pivu. Vrací se na ni postava rychtáře a dochází i ke změně názvů u výrobků Klasik a Standard, které nově ponesou staročeské názvy Fojt a Grunt.

Pamětníci si možná vzpomenou, že stávající etikety se s malými úpravami používaly téměř dvacet let. Za tu dobu se toho v pivovaru mnohé změnilo. „O grafické úpravě etiket jsme uvažovali již delší dobu. Nakonec jsme se rozhodli vyčkat až na konec oslav 100 let založení pivovaru, abychom ho oslavili ještě s původní etiketou, na které hrdě zářila číslovka 100,“ popisuje zákulisí vzniku nové etikety Milan Morávek, sládek Pivovaru Rychtář a dodává: „Při výběru nového vzhledu jsme se jednak nechali inspirovat kolekcí historických etiket, ale také samozřejmě i samotným názvem našeho pivovaru.“

Postava rychtáře se na etiketě neobjevuje poprvé. Již kolem roku 1995 se používala etiketa, kde byl vyobrazen rychtář, který spíše než moudrý a zkušený člověk s autoritou působil jako rozmařilý knížepán. „K tomu jsme se vracet nechtěli. Myslím, že ani tehdy nebyl našimi příznivci dobře přijat,“ říká Milan Morávek. Na nový vzhled etiket vyhlásil pivovar výběrové řízení, ze kterého jako vítěz vyšla česká designérská agentura Fiala & Šebek. Konečná podoba etiket ale byla předložena i zaměstnancům, kteří měli možnost vybírat mezi různými návrhy. „Největší diskuze byla samozřejmě nad vyobrazením postavy rychtáře, která samozřejmě vzbuzuje emoce. Tak je to vždy s něčím, co je nové a nabourá léty zavedený stereotyp. Nechtěli jsme žádného drába s vidlemi v ruce, ale člověka, ze kterého vyzařuje autorita, zkušenost a dobrosrdečnost. Vždyť je to náš „Správce poctivého piva“ a odkazuje na tradici a tradiční výrobní postupy, při kterých se do piva jako v jednom z mála českých pivovarů přidává žatecký chmel v jeho přírodní hlávkové podobě,“ vysvětluje Milan Morávek.

Pivovar hledal i nové názvy pro piva Klasik a Standard. Důvodem byla jejich nízká atraktivita a spojitost s daným regionem, kde má již Pivovar Rychtář vybudovanou dlouholetou tradici a dobré jméno. „Viděli jsme také pozitivní reakce na nové názvy loňských novinek Rataj, Fojt či Hamr, proto jsme zvolili tuto cestu,“ upřesňuje důvody změny Milan Morávek.

Změna etiket se dotkne všech čtyř piv, které pivovar distribuuje v lahvích, tedy výčepní světlé pivo Rychtář Fojt (dříve Rychtář Klasik), světlé ležáky Rychtář Grunt 11 % (dříve Rychtář Standard) a Rychtář Premium. Novou etiketu ponese také světlý Rychtář Speciál 15 %. Pivovar vaří i další druhy piv, ale ty jsou k dostání pouze v sudech: Rychtář Natur – světlý ležák nefiltrovaný, nepasterizovaný, který se vyznačuje lehkým zákalem způsobeným přítomností pivovarských kvasinek, Rychtář Rataj – světlý ležák, čtyřikrát chmelený, při jehož výrobě se používá speciální odrůda aromatického chmele a také metoda tzv. „chmelení za studena“, Rychtář Fojt nefiltrovaný – světlé výčepní pivo nefiltrované, díky vynechání procesu filtrace obsahuje množství pivovarských kvasinek.