Češi vypijí víc piva doma než v hospodách. Šetří peníze i čas

Letos se poprvé prodalo více lahvového piva než točeného v restauracích a hospodách. Češi tak začínají dohánět zvyky svých západních sousedů i v pití piva. Podepsala se na tom hlavně krize, pivo v lahvích či plechovkách je výrazně levnější. Na vysedávání v hospodách chybí Čechům i čas.

Zatímco v Německu se v hospodách a restauracích vypije jedno pivo z pěti prodaných, v Česku se ještě před dvěma lety vypilo méně z lahví či plechovek než v restauracích.

Teď se situace výrazně mění: 44,3 procenta piva se prodá v lahvích, 43,4 procenta v sudech. Zbytek v plechovkách či v cisternách. A následky už se projevují. Restaurací, hospod, pivnic a výčepů postupně ubývá.             Byznys speciál: rozhovor s odcházejícím šéfem Plzeňského prazdroje   Čtěte v pondělí, 16. září 2013                 MF DNES v počítači           MF DNES pro iPad a iPhone

„Je to změna, která probíhá posledních deset let. Loni však tento trend zrychlil. Myslím, že hlavním důvodem je šetření a zvyšování daní, které vytáhlo lidem peníze z kapes. Nechali jsme si zpracovat řadu průzkumů, ze kterých vyplývá, že se spotřeba piva přesunula domů,“ říká Doug Bradman, odcházející šéf Plzeňského Prazdroje.

Spotřeba piva v Česku loni stoupla o více než procento, sudového piva však ubylo o více než pět procent a jeho podíl se dostal na nejnižší úroveň v historii. „Důvodů je více. Určitě je to i vliv krize, ale také změna životního stylu, kdy lidem nezbývá tolik volného času,“ říká Vladimír Balach, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.  Prodeji lahvového piva nahrávají i supermarkety

Hlavním důvodem bývá velký rozdíl v ceně: zatímco půllitr dvanáctistupňového piva v restauraci podle Českého statistického úřadu už v průměru pokořil hranici třiceti korun, v lahvi stojí o třetinu méně. Rozdíl v ceně nezpůsobuje jen marže hospod: i samotné pivovary prodávají pivo v sudu dráž než v lahvi a mají z něj podstatně větší zisk.

Pivovary to vysvětlují velkým tlakem obchodních řetězců. „Mezi obchody je velká konkurence a pivo používají jako lákadlo pro zvyšování návštěvnosti, což drží jeho cenu dole,“ dodal Bradman.

Lidé proto pijí pivo častěji doma, pivovary samy jdou tomuto trendu vstříc. Větším balením v plastové lahvi či malými soudky pro domácí party, které se vejdou do ledničky.

Proti proudu vysychajících hospod jdou naopak podniky, které si ke své kuchyni přistavěly i vlastní minipivovar. Jejich počet v Česku neustále roste, jen za letošní rok přibudou na pivní mapě zhruba tři desítky takových zařízení. Pomohlo jim zdražení piva z velkých pivovarů před několika lety, teď se vyplácí vařit i v malém. Velké hráče neohrožují, zatím tvoří jen zhruba jedno procento celkové pivní produkce u nás.

iDnes 16.9.2013