Nemají hospodu, na pivo chodí k automatu

15.7.2014

Uhřínovice – Řešení pro malé vesnice, které nemají hospodu ani dostatek financí, aby si ji pořídily, vymyslel Martin Povýšil z Uhřínovic na Jihlavsku. Letos na jaře sem totiž instaloval automat, kde si lidé mohou načepovat pivo.

Zapojením tohoto zařízení ihned ožila celá vesnice.

„Dlouhou dobu nám tady chyběla hospoda, kde by se lidé scházeli, teď je sdružuje automat, zároveň se naše vesnice stala oblíbenou zastávkou cyklistů a turistický ruch vzkvétá,“ směje se pivovarník Martin Povýšil.

Automatové pivo má jméno Ruprenz, je to zároveň i název pivovaru v Uhřínovicích, kde se vyrábí. „Při pojmenování jsem se nechal inspirovat původním jménem obce z třináctého století,“ uvedl Povýšil. Celý systém pracuje jako každý jiný automat, zvláštností je čtečka občanských průkazů, aby se alkoholický nápoj nedostal do rukou nezletilým. „Toto zařízení bylo samozřejmostí, jinak by mohly vzniknout problémy s legislativou,“ vysvětlil Povýšil. Dodal také, že automat je napojený na sud, který se nachází ve sklepě, pak už zbývalo pouze připojit mincovník.

Povýšil vidí v automatech velkou budoucnost, hlavně v malých vesnicích, kde chybí peníze na zaplacení obsluhy. „Je dlouhodobě výhodnější postavit stroj než pořád někoho platit, stejné je to i s automaty na kávu,“ dodal pivovarník. Uhřínovice nejsou jedinou obcí na Jihlavsku, kde mohou lidé ochutnat pivo z automatu. Martin Povýšil otevřel před týdnem další, tentokrát na zámku v Brtnici.

Z druhé pípy teče kofola

Vylepšení oproti prvnímu automatu přišlo v podobě druhé pípy, ve které se čepuje kofola. I v Brtnici má zařízení velký úspěch.

„Za sedm dní se vypilo třicet litrů piva a stejně tak limonády,“ sdělil Lukáš Kružík, ředitel obecně prospěšné společnosti Zámek Brtnice.

Rozdílné je i pivo, na zámku se točí dvanáctistupňový ležák Pirnitz, taktéž z pivovaru Ruprenz. Název piva opět není náhodný, jedná se o německý název obce. „Automat jsme nechali nainstalovat ze dvou důvodů. Chtěli jsme zvýšit turistickou atraktivitu zámku, ale i celé obce,“ řekl Kružík. Podle něj byl dalším důvodem nedostatek financí. Společnost totiž nemá peníze na to, aby mohla zaplatit hospodského. Pivo, stejně jako kofola, stojí od deseti do třiceti korun v závislosti na velikosti kelímku.

Rozšíření do jiných měst se podle Povýšila nechystá. Pivovar by totiž nestíhal vařit tak velké množství nápoje.